Love overcomes everything

Ni får ursäkta för gårdagen. Vatt inte så mkt uppdaterande då. Hade verkligen fullt upp!!


Nu ska jag försöka berätta igen vad som hände igår 05.00.. alla utom Annie och Lii lär ju redan listat ut det vid det här laget :P

*trummvirvel* ... jag gillar trummvirvel. den kommer nog hänga med mig här i bloggen faktiskt :).

Grabbarna I Gruvan Brevid är äntligen fria!!!
33 tappra familjefädrar har suttit fast 69 dagar i en gruva på 688 meters djup i San José, Chile.
Igår 05.00 svensk tid började man hissa upp dem i en specialbyggd "hiss". 02.55 kom den sista mannen upp til ytan!! :)

Varför en gruvarbetare klarar den långa färden i så litet utrymme bättre än en ordinary Andersson.
1. Gruvarbetare har förmodligen inte klaustrofobi.. då hade de aldrig blivit gruvarbetare
2. Hmm. det vet jag inte riktigt egentligen..
3. Vem som helst hade nog klarat den färden om man vet att man skulle få träffa sin familj igen.

Man skickade ner två män, vet inte vad de va utbildade till men som skulle 
- ta blodtryck.
- se vilka som var mest angelägna att hissas upp.
- sätta ögonbinden på arbetarna för att den plötsliga kontrasten mellan ljuset under jorden och över blir för stor.
- antagligen också för att ingen av gruvarbetarna skulle behöva vara kvar sist.



Programledaren testar att vara i det lilla utrymmet som gruvarbetarna ska färdas i






Här nedan kan ni se när den första mannan räddas
http://webbtv.sydsvenskan.se/services/player/bcpid72082199001?bctid=632989713001



  


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0